This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

"Nieuwe" homey/domotica gebruiker

Als "nieuwe" homey gebruiker ben ik vandaag direct na mijn aankoop aan de slag gegaan met homey en behalve het gemakkelijk instellen van flows en apparaten loop ik toch tegen enkele vragen aan, die ik zo 1,2,3 niet op het forum terug kan vinden (of zonder duidelijk antwoord).  Vandaar dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende:

- Ik kan mijn samsung afstandsbediening netjes inlezen, maar de afstandsbediening van mijn interactieve TV lijkt maar niet te lukken. Ik kom helaas niet verder dan het volume en de aan- en uit knop. Doe ik iets verkeerd of is hier een aparte app voor?

- Als test heb ik (in mijn ogen) een simpele flow aangemaakt, waarbij ik door middel van een Fibaro stekker het gebruik van een staande lamp meet. Het idee was, dat als ik 1 van de lichtbronnen uit de lamp haalde, ik een melding op mijn telefoon moest krijgen dat 1 of meerdere lichtbronnen defect waren (op basis van minder verbruik). Helaas niet voor elkaar gekregen, wat doe ik fout?

De flow ziet er als volgt uit: 
Als: Lamp = aan
En: waarde energie lager dan 120 
Dan: Verstuurd pushbericht.

Nu krijg ik telkens als ik de lamp aanzet (ongeacht of ik een lichtbron uit de lamp haal) een melding.

- Op de smartphone app (ios) kan ik enkel apparaten selecteren, maar geen flows. Terwijl ik juist flows wil ontwikkelen met bijvoorbeeld: Na het selecteren van "film kijken", zet dan bijvoorbeeld de lampen maar uit. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Als laatste nog een vraagje m.b.t. toekomstige ondersteuning:

Ik ben gecharmeerd van de MCO home drukschakelaars, is er een mogelijkheid om deze te gebruiken of wordt er (op korte termijn) hier een app voor gebruikt? Bij aanschaf van de homey was mijn verwachting namelijk dat elk z-wave product ondersteund werd.

Alvast bedankt!

Rick


Comments

  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited July 2017
    - Ik kan mijn samsung afstandsbediening netjes inlezen, maar de afstandsbediening van mijn interactieve TV lijkt maar niet te lukken. Ik kom helaas niet verder dan het volume en de aan- en uit knop. Doe ik iets verkeerd of is hier een aparte app voor?
    IR heeft (nog) zo zijn problemen. Athom is daarom dit aan het herschrijven en heeft hiervoor de eerste app in beta staan (samsung). Hierdoor kan/moet er straks een app gemaakt worden voor je interactieve tv box, er lopen hier al topics over voor die van ziggo/kpn op het forum. Verder gebruik ik geen IR maar hier kan vast iemand anders nog een beter antwoord op geven. Alle apps die beschikbaar zijn staan in de app store en er staan hier nog wat op het forum/github van de community die nog niet in de app store staan. 

    - Als test heb ik (in mijn ogen) een simpele flow aangemaakt, waarbij ik door middel van een Fibaro stekker het gebruik van een staande lamp meet. Het idee was, dat als ik 1 van de lichtbronnen uit de lamp haalde, ik een melding op mijn telefoon moest krijgen dat 1 of meerdere lichtbronnen defect waren (op basis van minder verbruik). Helaas niet voor elkaar gekregen, wat doe ik fout?

    De flow ziet er als volgt uit: 
    Als: Lamp = aan
    En: waarde energie lager dan 120 
    Dan: Verstuurd pushbericht.

    Nu krijg ik telkens als ik de lamp aanzet (ongeacht of ik een lichtbron uit de lamp haal) een melding.

    Kun je een screenshot delen van je flow? Hoe heb je de flow namelijk opgebouwd, heb je de waarde van de fibaro stekker als tag in een logica kaart gesleept en hier gezegd dat deze lager is dan 120? Mocht je het goed gedaan hebben dan is het verbruik van de lamp lager dan 120 en voldoet de flow dus aan de voorwaarden om jou een pushbericht te mogen sturen en zul je de voorwaarden waar je de flow op wilt triggeren moeten aanpassen


    - Op de smartphone app (ios) kan ik enkel apparaten selecteren, maar geen flows. Terwijl ik juist flows wil ontwikkelen met bijvoorbeeld: Na het selecteren van "film kijken", zet dan bijvoorbeeld de lampen maar uit. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

    Dit klopt, Athom is bezig met een meer "mobiele visie"  waardoor het maken van flows in een mobiele app kan. Het triggeren van flows vanuit de mobiele app kan wel door middel van een virtual device. Via de app better logic en virtual devices (forum topic) Hierdoor kun je d.m.v. een button in de mobiele app een flow triggeren.

    Ik ben gecharmeerd van de MCO home drukschakelaars, is er een mogelijkheid om deze te gebruiken of wordt er (op korte termijn) hier een app voor gebruikt? Bij aanschaf van de homey was mijn verwachting namelijk dat elk z-wave product ondersteund werd.



    Alle z-wave apparaten kunnen met generieke functies (meestal aan/uit) toegevoegd worden maar anders moet hier inderdaad een app voor gemaakt worden. Hier loopt al een topic over MCO home en hier, even zoeken naar MCO home
  • Priknr1Priknr1 Member
    edited July 2017
    Welkom hier @Rickydehaas
    Wat betreft de melding van de lamp,   Misschien kan je eens proberen om een vertraging in te bouwen.
    Wat er misschien gebeurd, is dat de lamp al een status Aan krijgt, maar de meting van het verbruik nog niet binnen is. Dan voldoen alle voorwaarden voor een melding.

    Met bijv. de app Countdown  zou je bij het aanzetten van een lamp een countdown timer kunnen laten lopen, en pas bij het aflopen van die countdown timer gaan kijken naar het verbruik.

    Een andere optie die misschien kan (weet niet of die trigger beschikbaar is in de "Als" kolom):
    Als verbruik lager is dan:       "en"  lamp is Aan.

    Op die manier wordt de flow getriggerd door t verbruik en niet door de lamp status.   Als het vermogen naar 0 zakt, staat de lamp intussen waarschijnlijk al uit, en zal je dus geen melding krijgen.



    Weet niet of de MCo versie beter werkt, maar dit is misschiene en goedkoper alternatief:
    https://www.robbshop.nl/wandschakelaar-dubbel-z-wave-plus-neo-coolcam?gclid=CK6bnujH9tQCFdVAGwodJ1oCHg

    En op aliexpress heb ik er 3 weken geleden 1 in de aanbieding gekocht voor 14 euro ofzo
  • @Rickydehaas met betrekking tot de MCO Home app, in de eerste link/topic die @lubbertkramer doorgestuurd heeft heb ik aangegeven dat ik de MCO Home app ga maken.

    Ik verwacht op korte termijn de switch (en thermostaat) te ontvangen.... dan kan ik ook iets zeggen over de degelijkheid tov de Neo switch waar @Priknr1 naar verwijst...
  • Alles bedankt voor de reacties! Eerste stap voor nu, toch maar het forum beter lezen :)
  • Net de switch en thermostaat ontvangen... en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit (bv glazen front) beter is dan die van de Neo... mooie producten hoor!
  • swtttswttt Member
    In principe zou je ook gewoon een check voor de lamp iedere X minutes kunnen doen:

    IF iedere 60 min AND Lamp is aan en waarde is lager dan 120W THEN push bericht.
  • Net de switch en thermostaat ontvangen... en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit (bv glazen front) beter is dan die van de Neo... mooie producten hoor!
    Is de switch toevallig ook geschikt voor bedrading zonder nuldraad (dus alleen met fase en schakeldraad)?
  • Net de switch en thermostaat ontvangen... en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit (bv glazen front) beter is dan die van de Neo... mooie producten hoor!
    Ik wacht vol smart op de app en natuurlijk een korte beoordeling:)
  • Jerryvdv said:
    Net de switch en thermostaat ontvangen... en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit (bv glazen front) beter is dan die van de Neo... mooie producten hoor!
    Is de switch toevallig ook geschikt voor bedrading zonder nuldraad (dus alleen met fase en schakeldraad)?
    In de manual staat dat deze met nul draad aangesloten moet worden..
    Net de switch en thermostaat ontvangen... en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit (bv glazen front) beter is dan die van de Neo... mooie producten hoor!
    Ik wacht vol smart op de app en natuurlijk een korte beoordeling:)
    Om de verwachtingen te managen; ik verwacht dat de app pas tweede helft van Augustus in de app store beschikbaar is...

  • walterwalter Member
    Ik heb een MCO met 4 buttons. Als ik kan helpen met testen, laat je het maar horen. Fijn dat er aan gewerkt wordt. 
Sign In or Register to comment.