This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
Solved

[Vraag] Licht aan/uit op beweging met timer

RexRex Member
edited July 2017 in Nederlands
Hallo allemaal,

Ik moet zeggen dat ik wel intresse heb in Homey. Heb nu de ICS 2000 van Kaku en wil meer mogelijkheden maar wat de mogelijkheden met het programmeren nu precies zijn kan ik niet uit de filmpjes halen.
Maar misschien kan iemand mij vertellen of het volgende gaat lukken met een schakeling om de mechanische afzuiging te starten als het licht langer dan een minuut aan is op het toilet?
1-  licht op toilet gaat aan (waarmee kan ik deze trigger doorgeven aan homey?)
2-  door de trigger gaat nu een timer lopen van 60 sec. Gaat het licht eerder uit wordt de timer gereset.
3-  als de timer wel de 60 seconden haal wordt er een andere timer geset die bijvoorbeeld een fibaro relais aanstuurt voor 10 minuten die de mechanische ventilatie inschakelt voor bijvoorbeeld 10 minuten en dan weer reset.

Kan iemand mij vertellen waarmee ik de trigger kan opvangen als het licht aan gaat en of men dit soorts schakelingen in een flow kwijt kan?

Bedankt alvast voor je reactie,
Rex
Tagged:

Comments

  • Welkom,
    Om meteen maar antwoord op je vragen te geven,

    1, inbouw schakelaar achter je huidige schakelaar, Z-wave of kaku.
    2, Zandloper app + flow.
    3, zelfde als 2.

    Hier heb je een stuk of 3 flows voor nodig maar het is zeker mogelijk, mocht je homey aanschaffen kunnen we je altijd helpen met de opbouw van de flows.
  • B3rtB3rt Member
    edited June 2017
    Ja dat kan allemaal zoals MarcoKuijper aangeeft, maar kan nog veel meer!

    Enige' nadeel' met maken van goed werkende flows/scenes met KAKU materiaal is dat je bij gebruik van kaku je helaas niet de actuele status van het apparaat/device wat je wilt aansturen kunt opvragen.
    Dit is echter geen begrenzing van Homey maar van het kaku systeem zelf.

    Je kan dus wel een commando aan een kaku device geven, maar of je switch/dimmer het dan ook daadwerkelijk gedaan heeft weet je controller helaas niet, dit kan bij gebruik van bv z-wave weer wel.

    Nogmaals, dit nadeel ligt niet aan homey maar aan KAKU zelf, de ics2000 kan/weet dit dus ook niet.
  • Modbreak:
    Topictitel aangepast zodat deze beter in de zoekresultaten beoordeeld kan worden

  • RexRex Member

    Bedankt voor de reactie.

    Maar ben ook voornemens om heel het KAKU materiaal geleidelijk te gaan vervangen.

    En om dit soort schakelingen goed te laten werken moet je denk ik wel Z-Wave (plus) hebben. Maak me alleen nog een beetje zorgen over de afstand als Homey beneden staat en de mechanische afzuiging op de zolder zit. Maar we gaan het proberen.


  • B3rtB3rt Member
    zwave heeft geen enkel probleem met die afstand, zwave gebruikt namelijk een zgn routing techniek, dit houd in dat naast liggende zwave modules ook met elkaar verbonden zijn en zo krijg je een groot maar ook zeer stabiel bereik/netwerk. Dus kan je verste zwave module de controller zelf niet rechtstreeks bereiken (wegens bv afstand) dan gaat deze via de dichtsbijzijnde andere zwave module contact maken en communiceren. Voor KAKU zou je voor de verre modules een versterker/repeater kunnen gebruiken.

    Succes.
  • RexRex Member

    2, Zandloper app + flow.

    Hallo Marcel ,


    Heb op app.athom.com gekeken maar kan de app niet vinden.
  • swtttswttt Member
    countdown app heet hij :)
  • RexRex Member
    Bedankt!
  • Klopt, houd er rekening mee dat je eerst een timer aan maakt in de app voor je hem kan gebruiken in een flow.
  • RexRex Member
    Ja duurde ff voor ik dat door had :)
  • Super Tip overigens, heeft mij enorm geholpen flows te verbeteren met motion detectors!
Sign In or Register to comment.