This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Zonwwering => wie heeft tips voor een niet te dure en Homey aanstuurbare oplossing.

EternityEternity Member
edited June 2017 in Nederlands
Om de zon (licht en warmte) beter buiten te houden, overweeg ik zonnewering aan te brengen.  Het gaat om een wat ouder huis en de drie ramen - ieder circa 120 cm breed en 200 centimeter hoog - bevinden zich op de eerste verdieping. Een oplossing met een doek in rails aan de buitenzijde lijkt ideaal, ik moet alleen even uitzoeken of dat is toegestaan in mijn woonplaats (vergunning et cetera).

Aan de binnenzijde een rolscherm is natuurlijk ook een oplossing. Ik heb al gezien dat er diverse oplossingen zijn die Homey ondersteunt. Zelfs oplossingen met een klein zonnepaneel om de motortjes van stroom te voorzien. Ik ben benieuwd of er Homey gebruikers zijn die deze oplossingen - of een betere - al hebben draaien.

Heeft iemand nog tips / suggesties / opmerkingen / do's and don'ts (oh, toch weer Engels...)

Dank!

Comments

  • Hoe groot zijn de ramen ongeveer? Dit heeft namelijk invloed op de mogelijkheden (vooral voor aan de binnenzijde)
  • EternityEternity Member
    edited June 2017
    Goede vraag @JasperB !

    Het gaat om drie ramen van ieder circa 120 cm breed en 200 centimeter hoog. Ik pas het eerste bericht gelijk even aan.
  • De beste zonwering hangt buiten!
  • JPeJPe Member
    edited June 2017
    https://www.somfy.nl/elektrische-raamdecoratie/welke-raamdecoratie-/elektrische-rolgordijnen  
    kies wel de RTS versie die kan door Homey bediend worden ( duur niet verwarren met hoge prijzen ;)
  • jordenjorden Member
    Toevallig net ook onderzocht. Het is nu 26,5 graden en zit al de hele avond met alle ramen open, warmte wil er niet uit (9 hoog, bovenste verdieping met plat dak en ramen maar aan 1 kant).

    Waar het eigenlijk op neerkomt:
    - Zonwering aan de binnenkant, weert te laat (warmte is al achter je raam dus al binnen)
    - Zonwerende folie bestaat, maar ook hier geldt weer: buiten is beter dan binnen, en veel horrorverhalen te vinden over ramen die barsten als je het binnen plakt
    - Mobiele airco's zijn lawaaierig en werken niet heel goed
    - Split unit airco's zijn top, maar duur en niet altijd mogelijk i.v.m. buitenmodule en moeten boren. Ik vond wel https://www.bostools.nl/airconditioning/splitunit-airco en de Daikin Emura FTXG-L welke een Wifi module hebben waarmee je eventueel een koppeling met Homey zou kunnen maken. Van de Daikin vond ik reeds code welke mogelijk omgezet kan worden naar een Homey app. 

    Wat ik zelf heb gedaan, is contact opnemen met https://www.ambiance-zonwering.nl/heko-becewe/ voor een adviesgesprek voor screens aan de buitenkant. Heb dat nu ook, van Somfy, maar die hangen er alweer 10 jaar en ze gaan omhoog als het te hard waait (beveiliging). Inmiddels zijn er screens in rails die windvast zijn.
    Als ze dat voor een mooie prijs kunnen leveren met Somfy RTS afstandsbediening dan ben ik helemaal gelukkig, want die Somfy RTS app van Homey werkt vlekkeloos.
  • jovinkjovink Member
    Alleen jammer dat de rts app de my-functie niet meer ondersteund 
  • Als je dan toch zonwering aan de buitkant neemt, dan kan je ieder willekeurig merk nemen, en gewoon een zwave rolluikschakelaar gebruiken.

    En inderdaad, tegen warmte werkt zonwering aan de buitenkant verreweg t beste.
    Hier ook rolluiken en op warme dagen 30+  blijft het binnen zo'n 23 graden
  • adjuadju Member
    jovink said:
    Alleen jammer dat de rts app de my-functie niet meer ondersteund 
    Ik weet dat dit geen oplossing bied, maar bij mij werkt dit nog steeds naar behoren. 
  • ChicoChico Member
    Ik heb 2 weken geleden me rolluiken gekregen in de slaapkamer. 
    Lekker donker en redelijk koel. Had het jaren eerder moeten doen.

    Ik heb 2 Somfy rst motoren, en die werkt perfect met Homey.

    Je kan het beste de zonwering aan de buitenkant hangen, dit omdat als de zon door je raam komt, hij met een factor 2.2 word versterkt. Als je dus zonwering aan de binnenkant hangt, blijf je dat probleem houden.Als de zonwering buiten hangt, heb je dat probleem niet meer.

    Screens, die doeken in een rail, houden de zon tegen, maar rolluiken zijn ook nog eens verduisterend, geluidswerend en isolerend. 
    Als je wat koopt, kijk dan niet alleen naar de prijs. Met een rolluik bv, je hebt metalen en plastic lammelen, holle en opgevulde met schuim. En natuurlijk welke motor krijg je er bij. 

    Ik was voor een raam die iets groter is dan de jouwe, € 1100 kwijt. 


  • Bedankt voor alle reacties en suggesties!

  • RuudvBRuudvB Member
    edited June 2017
    Oplossingen voor binnen:
    - Weren enkel direct zonlicht
    - Handig bijvoorbeeld bij TV kijken
    - Leuk decoratief

    Oplossingen voor buiten:
    - Weren zonlicht en WARMTE
    - Niet echt leuk of decoratief, enkel functioneel
    - Werken meestal op 240V
    - Werken prima samen met Fibaro roller shutter FGR-222

    Screens of rolluiken:
    - Screens, bescheiden "bak" valt vaak gelijk aan het aanwezige kozijn waardoor deze geen uitzicht hoeft te belemmeren
    - Screens zijn leverbaar in verschillende "doorzichtbaarheid" daardoor kan de mate van verduistering bepaald worden
    - Rolluiken, vrij lompe bak. Kan meestal niet in de dag-opening geplaatst worden zonder tegen de onderzijde aan te kijken.
    - Rolluiken kunnen echt verduisteren en hebben (soms) isolerende eigenschappen

    Fibaro roller shutter FGR-222:
    - Hebben een open/dicht stand EN een procentuele opening, erg handig voor verschillende flows in lente of zomer
    - Werken perfect samen met homey



  • Mooi stuk @RuudvB !

  • jovinkjovink Member
    adju said:
    jovink said:
    Alleen jammer dat de rts app de my-functie niet meer ondersteund 
    Ik weet dat dit geen oplossing bied, maar bij mij werkt dit nog steeds naar behoren. 
    Meen je dat? Bij mij werkt die alleen als stop knop in de app dan.
    Er is ook geen flow card voor. 
  • adjuadju Member
    jovink said:
    adju said:
    jovink said:
    Alleen jammer dat de rts app de my-functie niet meer ondersteund 
    Ik weet dat dit geen oplossing bied, maar bij mij werkt dit nog steeds naar behoren. 
    Meen je dat? Bij mij werkt die alleen als stop knop in de app dan.
    Er is ook geen flow card voor. 
    Ja, zowel in de app de knop gebruiken en in flows.
    Ik heb een flow met spraak - linker scherm stoppen - en dan - flowkaart status stil.
    Rare vraag misschien maar heb je dit de motoren ook ingeleerd?
  • jovinkjovink Member
    @adju dat klopt wat jij zegt. Maar als je op de afstandsbediening de my knop iets langer indrukt gaat het rolgordijn naar een ingestelde positie. En dat kan met de app niet meer. 
    Het heeft een tijdje wel gewerkt een tijd geleden. 
  • adjuadju Member
    jovink said:
    @adju dat klopt wat jij zegt. Maar als je op de afstandsbediening de my knop iets langer indrukt gaat het rolgordijn naar een ingestelde positie. En dat kan met de app niet meer. 
    Het heeft een tijdje wel gewerkt een tijd geleden. 
    Helaas lijkt het er (weer) op dat de ene homey weer anders reageert dan een andere.
    Ik kan met een lichte druk op de vierkante knop het zonnescherm naar de vooraf ingestelde positie laten zaken.
    Dit kan ik zowel in de app als in chrome. Sterker nog ik kan via de app en chrome  een positie instellen, laten zakken tot de gewenste positie en een paar keer kort op de knop drukken. Scherm gaat op en neer en als ik dan een van mijn flows gebruik gaat het scherm naar de nieuw ingestelde positie. Net nog geprobeerd. Dus weer een mysterie.
  • jovinkjovink Member
    Haha dat blijkt. Of misschien net een ander type motor. 
    Maar ik ga vanavond thuis even testen. 
  • JPeJPe Member
    @jovink  @adju
    Er is met de Somfy app nogal geëxperimenteerd met het aantal keren herhalen van het bericht, dit aantal keren kan bij het "pairen"  blijkbaar ingesteld worden (heb ik zelf niet geprobeerd) 
    https://github.com/athombv/homey/issues/912
    Wellicht zit het verschil in gedrag in het aantal herhalingen.
  • jovinkjovink Member
    @JPe je hebt gelijk je kan het instellen. Ik kan nu de my functie gebruiken. Jammer dat er geen aparte knop voor is. 
  • adjuadju Member
    jovink said:
    @JPe je hebt gelijk je kan het instellen. Ik kan nu de my functie gebruiken. Jammer dat er geen aparte knop voor is. 
    Met beter locig een trigger maken en deze aan een flow hangen. Zo heb ik voor de drie functies een knop in de app. 
  • JulianJulian Member
    edited June 2017
    Bij zijn gisteren klassieke markiezen gemonteerd met Somfy RTS motoren, werkte direct & perfect met Homey! 

    Ik ben zelf redelijk lang dus heb ik ook een 'wandelstand' geprogrammeerd, als de markies helemaal naar beneden is en ik activeer die dan geeft ie het commando 'omhoog' en 2 seconden later 'stil', dan kan ik er wat makkelijker onderdoor :smile:
Sign In or Register to comment.