This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Hulp gezocht bij een flow slapen maken.

Ik probeer een flow slapen te maken. Nu loop ik vast op me rolluiken.

Ik heb in de flow staan : ALS iemand ging slapen DAN schakel een flow in, rolluik slaapkamer dicht en  rolluik studeerkamer dicht.
Maar je raad het natuurlijk al... ze gaan niet dicht.

Nu vraag ik me af, moet je schakel flow in gebruiken, of activeer flow? Bij schakel flow in zie ik al me flows, bij activeer flow zie ik niets staan.

En als je op de i drukt zie je dat je een activeer kaartje in de ALS kolom moet plaatsen, maar ook dat werkt niet. 
Wie o Wie kan me helpen, ik ben nu al weer ff aan het puzzelen en om er tot nu toe niet uit 

Comments

  • RocodamelsheRocodamelshe Member
    edited June 2017
    Je moet activeer een flow gebruiken maar deze flow moet je eerst maken. Gebruik de flow card en "deze flow is geactiveerd". Hier laat je dus je rolluiken zakken. Daarna kan je deze gebruiken in je andere flow met "activeer een flow".
    Als je de zoek functie van het forum gebruikt kan je trouwens al heel veel antwoorden vinden. 
  • ChicoChico Member
    Hoi,

    Ik zat inderdaad te zoeken op het forum, en ik had al een beetje info gevonden. Ik was iets te vroeg met deze post. Maar ik ben heel blij met je antwoord, aangezien de info in het engels is, en ik gewoon heel slecht ben in engels.

    Maar als ik alles goed begrijp, is het dus niet mogelijk om een bestaande flow te activeren. je moet echt een aparte flow maken, speciaal voor als je een flow in een flow wil activeren . 

    Ik wil namelijk me rolluik van de slaapkamer alleen dicht laten gaan als me raam dicht is, daar heb je volgens mij een flow in een flow voor nodig. Aangezien de opdracht is, Rolluik dicht als raam dicht is.
    En als ik dat in de slaap flow zet, word het ik ga slapen als me raam dicht is en rolluik naar beneden, of zo iets :)

    Nu rest mij alleen de vraag, wat betekent schakel een flow in dan precies, daar kon ik op het forum nog niet helemaal uitkomen. 
  • RocodamelsheRocodamelshe Member
    edited June 2017
    Je kan een flow maken en die kan je aan of uit zetten. De flow bestaat dan dus wel gewoon maar werkt niet omdat hij uit staat.
    Kan je geen flow maken met:
    ALS iemand ging slapen EN raam is open DAN zeg: het raam staat nog open ANDERS doe rolluiken dicht?
  • ChicoChico Member
    Maar je kan wel een flow maken met, ALS deze flow is geactiveerd EN raamsensor is dicht DAN rolluik omlaag. 
    En die flow in de slaap flow zetten onder DAN activeer een flow. 

    Dan zal er als ik zeg ik ga slapen, het rolluik naar beneden gaan als het raam dicht is.

    Zeg ik het zo goed ?

    En dat rolluik en raam verhaal is alleen toe te voegen aan de slapen flow, met een flow in flow optie volgens mij. 
    Een andere manier is er volgens mij niet.
  • Ik vond die van mij ook wel leuk in de post boven die van jou
  • ChicoChico Member
    Oh shit, goede morgen. ik heb het verkeerd gelezen.

    Ik dacht dat er stond : je kan geen flow maken, ipv kan je geen flow maken.

    Als je die flow van jou zou kunnen maken, zou die natuurlijk helemaal geweldig zijn. 

    Dan krijg je tenminste nog een terug koppeling van, he dombo, doe je raam eens dicht, ik kan het rolluik niet laten zakken. IPV je zelf afvragen waarom dat rolluik niet naar beneden gaat :).

    Zou die flow van jou mogenlijk zijn denk je?


  • Ligt even aan je fw versie. In 1.3.0 kan je de ANDERS colom gebruiken. Je kan ook gewoon 2 flows maken:
    ALS iemand ging slapen EN raam is open DAN zeg: het raam staat nog open, pannekoek!
    en ALS iemand ging slapen EN raam is dicht DAN doe rolluiken dicht.
    moet je alleen nog iets bedenken voor als het raam open stond en je het later toch dicht gedaan hebt maar ook dat is mogelijk!
  • glijieglijie Member
    Bij FW versie 1.3.0



    IF contact raam gaat uit AND slapen= true THEN rolluik naar beneden


  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited June 2017
    Even een kleine note om te vermelden en dat is dat 1.3.0 nog niet stabiel (beschikbaar ) is maar dat 1.3.0-rc.11 op dit moment een beta (experimentele) update is dis je kan selecteren onder je instellingen. Een experimentele / beta update kan alleen voor problemen op je Homey zorgen die Athom nog niet voorzien had, als je op de experimentele / beta update wilt zitten moet je daarom wel goed weten wat je doet. Je kan hier (https://firmware.athom.com/ ) in de gaten houden of 1.3.0 stabiel is geworden of dat er een nieuwe experimentele / beta update beschikbaar is, zoals je ziet staat bij 1.3.0-rc.11 experimenteel erachter en is 1.2.2 de laatste huidige stabiele versie.

    Athom is druk bezig om 1.3.0 naar stabiel te krijgen maar loopt op dit moment nog tegen een paar problemen aan voordat deze naar stabiel kan. Zodra 1.3.0 stabiel is kun je bovenstaande voorbeelden gebruiken met de Else/Anders variant zoals bovenstaande gebruikers tonen die gebruik maken van de beta/experimentele update. Totdat 1.3.0 stabiel is kun je bovenstaande voorbeelden nog niet gebruiken maar moet je meerdere flows maken om dit te realiseren. 
  • ChicoChico Member
    Ik wacht wel tot 1.3.0 stabiel is, ik weet nog niet echt wat ik doe :).

    Maar ik vind de eerste flow wel gaaf. Als 1.3.0 stabiel is, word dat de eerste flow die ik er op ga zetten !

    maar je kan die eerste flow ook in flow in flow gebruiken in de flow slapen neem ik aan. 
  • MarcelKuijperMarcelKuijper Member
    edited June 2017
    Wat ik begrijp is dan je een flow wilt sturen in een andere flow.
    dat kan met de volgende kaarten.

    In je slaap flow wil je je rolluiken flow activeren dat doe je zo:
    Alleen mijn lichten aan flow word dan jou rolluiken flows, en de flow die je nu ziet is jou slapen flow, dus je "trigger als" zal dan ook anders zijn.

    je rolluiken flow zal dan starten met de volgende als trigger:

    En in het "Dan" veld komen je rolluik sturingen.

    hoop dat je hier wat aan hebt.

  • ChicoChico Member
    Ik heb aan alle info heel veel.
    Ik kom net kijken :).

    zover ik begrijp, kan je de flow zoals hier boven dus alleen aankrijgen met een andere flow. Het is niet mogelijk om een bestaande flow, die op spraak werkt bv ook te gebruiken in een andere flow. 

    Kortom een flow voor een flow in een flow is niet te gebruiken zonder een andere flow.
  • Je kan idd maar 1 trigger gebruiken in de "als" kolom, dus als je meedere triggers wil hebben kan je deze flows gebruiken.

    voorbeeld wat ik gebruik met de lampen in mijn woonkamer:
    Ik heb met better logic een simpele aan/uit knop gemaakt die zie je in het eerste plaatje van mijn vorige post, als die schakelt activeert hij dus de flow "alle lampen woonkamer aan"

    Zo heb ik ook 3 flows die dus die boolean knop schakelt, 1 met de kaku AB, 1 met spraak en 1 door een wandschakelaar, en ik kan diezelfde boolean ook nog omzetten in de app.

    Dit heb ik ook zo gemaakt met het uitzetten van de verlichting.
  • bvdbosbvdbos Member
    Chico said:
    Ik heb aan alle info heel veel.
    Ik kom net kijken :).

    zover ik begrijp, kan je de flow zoals hier boven dus alleen aankrijgen met een andere flow. Het is niet mogelijk om een bestaande flow, die op spraak werkt bv ook te gebruiken in een andere flow. 

    Kortom een flow voor een flow in een flow is niet te gebruiken zonder een andere flow.
    Het starten van flows zoals beschreven door @MarcelKuijper is idd de beste manier om alles gestructureerd te houden maar er is wel een extra actie-kaart:

Sign In or Register to comment.