This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Rolgordijnen schakelen op basis van verwachte temperatuur

Is het mogelijk om de rolgordijnen te schakelen op basis van de verwachte temperatuur. 
Bij mooi weer wil ik graag mijn rolgordijnen dicht houden maar ik kan geen flow maken met een voorspelde temperatuur. 
Natuurlijk wel met de huidige temperatuur maar als het maar heel even boven de 20 graden is hoeven de rolgordijnen niet dicht te blijven. 

Wie weet een oplossing?

Comments

  • Ik maak vanaf ca 12uur de afweging op basis van de opgewekte energie van de zonnepanelen. Is die hoog dan schijnt de zon en als de woonkamer temperatuur boven de 21 Gr is gaat de screen naar beneden. 
    Kost je wel een paar duizend euro aan panelen, maar daar krijg je meer voor terug
  • bvdbosbvdbos Member
    Cool, daar had ik nog niet aan gedacht, die flow ga ik ook maken... Vond die glanzende vlakken op het dak gewoon mooi...
  • jovinkjovink Member
    Ja leuk zonnepanelen om te bepalen of de zon schijnt. <span>:smile:</span> 
    Zal mijn vriendin leuk vinden. 

    Maar is 12.00 niet te laat om het huis dan nog koel te houden? Kan je dan niet beter de screens de hele dag dicht houden? Daarom dacht ik aan de verwachte temperatuur.
  • Nee, vanaf 12 uur komt pas de zon op de achtergevel. Tot die tijd heb ik schaduw.
  • jovinkjovink Member
    Bij ons komt de zon op aan de voorkant van het huis, dus is het al vroeg warm. 
  • Heb zelf geen screens, maar dacht aan een andere oplossing: meten van lux, temperatuur en UV via een Aeotec sensor:
  • jovinkjovink Member
    Dat is wel een goede optie ja. Is dat de gen 6?
  • swtttswttt Member
    Misschien een domme vraag, maar houd het bij UV niet in dat je hem buiten moet plaatsen? UV wordt door ramen toch geblokkeerd?
  • RuudvBRuudvB Member
    Om mijn screens te triggeren gebruik ik ook de lux meting van een NEO PIR. Daarnaast kijk ik of de windstoten niet groter zijn dan een bepaalde waarde. Dan bekijk ik de actuele temperatuur, wordt de temp waarde overschreden sluiten de screens.

    Mijn screens sluit ik niet helemaal, dat is me te donker. Ik heb 2 sets flows gemaakt. 1x voor de maanden maart-april (voorjaar) en 1x voor mei t/m aug. (zomer). In het voorjaar sluit ik de screens voor 50%, in de zomer 75 - 80% daar experimenteer ik nog mee.

    Op deze wijze kan ik gebruik maken van wissellende parameters. In de zomer is het over het algemeen in de ochtend al warmer dan in het voorjaar. Dit werkt tot op heden behoorlijk flexibel.
  • jovinkjovink Member
    @RuudvB bedankt voor de tip. Daar ga ik eens verder naar kijken. Misschien in combinatie met de ideeën van de andere. 
  • WillemWillem Member
    Ik zou een Fibaro sensor op de vensterbank plaatsen en met de beide temperatuur en Lux metingen van deze sensor de rolgordijnen bedienen. 
  • JasperBJasperB Member
    edited May 2017
    Mogelijk kun je ook iets met OpenWeatherMap. Zelf gebruik ik deze ook aangezien ik geen temperatuursensors heb. Ik heb zelf een hele basic app ervoor geschreven (non-published).

    Edit:
    app werkt op basis van de huidige weersomstandigheden van een weerstation in de stad. Dit via de volgende api: https://openweathermap.org/current (by city ID).
    Het kan dus zijn dat er een plaatselijke bui is bij het weerstation, maar 5km verder op, waar ik woon de zon nog lekker schijnt.


  • Welke rolgordijnen heb je? Dat vind ik dan wel weer erg interessant :). En hoe heb je ze gemotoriseerd vooral?
  • JasperBJasperB Member
    edited May 2017
    Rolgordijnen van sunway, motor die wordt geleverd is van brel. 
    Kosten:
    per motor €135 volgens mij
    1 maal €25 voor afstandsbediening (niet persee nodig met homey maar wel zo handig, voor max 5 motors_
    1 maal €25 voor de oplader aangezien het accumotortjes zijn.

    https://dealers.sunway.nl/wp-content/uploads/sites/2/2015/04/2014-Techniek-Rollo.pdf Pagina 18

    Edit: Kan natuurlijkj per dealer verschillen ;)
  • jovinkjovink Member
    Dat is niet duur zeg. Ik ga ook ff zoeken. 
  • bartjoobartjoo Member
    ik heb elektrische gordijnen met zonnewering schakelaar van KAKU werkt ook goed 
  • RuudvBRuudvB Member
    JasperB said:
    Mogelijk kun je ook iets met OpenWeatherMap. Zelf gebruik ik deze ook aangezien ik geen temperatuursensors heb. Ik heb zelf een hele basic app ervoor geschreven (non-published).

    Edit:
    app werkt op basis van de huidige weersomstandigheden van een weerstation in de stad. Dit via de volgende api: https://openweathermap.org/current (by city ID).
    Het kan dus zijn dat er een plaatselijke bui is bij het weerstation, maar 5km verder op, waar ik woon de zon nog lekker schijnt.


    Mooi dat je zelf een app gemaakt heb. Zelf was ik minder inventief en maak gebruik van de diverse weather underground parameters. Even klungelen om het juiste weestation te vinden die correct de windmeting deed, maar werkt als een speer.

    https://apps.athom.com/app/nl.inversion.wunderground
  • JasperBJasperB Member
    Heb daar zelf ook even naar gekeken, maar kon geen parameter vinden die aangaf of het bewolkt of niet was.
    Of keek ik een beetje scheef?
  • JasperB said:
    Rolgordijnen van sunway, motor die wordt geleverd is van brel. 
    Kosten:
    per motor €135 volgens mij
    1 maal €25 voor afstandsbediening (niet persee nodig met homey maar wel zo handig, voor max 5 motors_
    1 maal €25 voor de oplader aangezien het accumotortjes zijn.

    https://dealers.sunway.nl/wp-content/uploads/sites/2/2015/04/2014-Techniek-Rollo.pdf Pagina 18

    Edit: Kan natuurlijkj per dealer verschillen ;)
    Bedankt voor de informatie. Ik ben echt al maaaanden bezig om iets te vinden wat geschikt is voor mijn situatie, en betaalbaar. Ik heb niet gekeken naar accumotortjes van Brel. Hoelang gaat de accu (met dagelijks gebruik?) mee?
  • EternityEternity Member
    edited May 2017
    En...in navolging van de vraag van @Reemster ... hoe stuur je de zaak aan via Homey (welke App)?

    Lijkt mij namelijk ook wel wat, maar heb het liefst een z-wave oplossing (in verband met 2-weg communicatie)

    :-)


  • ReemsterReemster Member
    edited May 2017
    @Eternity Er is een Brel en Somfy app. Dus aansturen is niet zo'n probleem. Gaat via de 433mhz signaal. Wat ik vernomen heb van de meeste werkt dit altijd wel goed... zeker als Homey in de buurt staat lijkt mij. 
  • JasperBJasperB Member
    edited May 2017
    @Reemster : Ik moet zeggen dat ik ze nog niet zo heel lang heb. Volgens de verkoper 6 maanden, waarna de oplader er 8 uur in moet (gordijn mag dan niet gebruikt worden). Ik heb ze zelf nu 3 maanden en heb ze nog niet hoeven opladen. Geluid valt nog redelijk mee. Het geluid wat je verder nog hoort in het filmpje is het indrukken van de knopjes op de afstandsbediening. (filmpje)

    @Eternity : Ik gebruik de Brel app hiervoor. Werkt prima. Via de afstandsbediening is het wel makkelijker om een de limieten van de gordijnen in te stellen (Tot hoe hoog kunnen ze maximaal, en tot hoe laag). Ook een middenpositie instellen is mogelijk (https://www.brel-motors.nl/data/upload/files/handleiding/handleidingen-3-juni-2016/mle35-3-en-mle35-10.pdf).
    Homey staat zo'n 10 meter verwijderd van 1 gordijn, en 40 cm van het andere. 

    Downside: Niet iedere gordijngrootte kan bij een accumotor van brel. Zelf heb ik 1 groot gordijn (4m bij 3m) die moet ik helaas nog steeds handmatig moet bedienen via een ketting. Gordijn van 2,4m bij 2,4m is mijn grootste op motor en die werkt prima.


    Edit: Voor meer info over de gordijnen zelf zou ik wel naar een dealer gaan ;)
Sign In or Register to comment.