This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

spraakbesturing doet al het licht aan/uit

Hallo, ik heb al een tijdje de Homey in huis en daar verschillende verlichting aangesloten, in de kamer een aantal schemerlampen via klikaanklikuit, spotjes en andere verlichting via Fibaro modules, de buitenverlichting waarvan de schakelaar in de schuur zit  kan ook worden aangezet ook met een Fibaro switch.
Als ik nu met mijn stem de verlichting in de kamer wil aan/uit zetten gaat alle verlichting aan/uit terwijl deze niet in de flow staan (ook de fibaro switch staat in een andere map (tuin))

Comments

  • Lichten worden per zone aangezet. Daarom is het belangrijk dat er de juiste zones worden aangemaakt. 
    Zo heb ik in mijn woonkamer 2 extra zones gemaakt zodat ik de lampen per stuk aan kan sturen.

  • Homey heeft standaard spraakcommando's waaronder voor het licht waardoor alles aan- of uitgaat waardoor als je die standaard commando's triggert Homey je flow negeert. Probeer je flow eens uit met een test zin anders dan je zou verwachten. 

    https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000037/

  • sorry voor de late reactie, hier bezig met verbouwing en derhalve ook verder uitbreiding van de domotica :) 
    Ik ga dit uit proberen,
    Dank voor de reacties
  • WRosWRos Member
    edited April 2017
    Qua spraak vind ik het erg lastig om dit naar eigen wens te te configureren. In de groep Woonkamer heb ik een thermostaat en een versterker die ook woonkamer genoemd zijn. Hier kunnen de spraakcommando's niet mee overweg. Dan mag de het vertrek niet dezelfde naam geven als 1 van de apparaten.
    Ik vind het lastig om hier duidelijker namen voor de te geven. Ook ben ik bang dat mijn Insight data door het aanpassen van de namen beschadigd raakt en mogelijk ook Flow moet wijzigen.
    Zelf wacht ik erop dat het volgende issue wordt opgelost:
    https://github.com/athombv/homey/issues/1048
    Dat zou ervoor zorgen dat Homey weer vrij is om zelf te configureren in plaats van dat Athom dat voor ons doet.
  • HansieNL said:
    Lichten worden per zone aangezet. Daarom is het belangrijk dat er de juiste zones worden aangemaakt. 
    Zo heb ik in mijn woonkamer 2 extra zones gemaakt zodat ik de lampen per stuk aan kan sturen.

    Idd ik heb hetzelfde als ik het commando licht aan gebruik gaan in alle kamers in huis het licht aan,  terwijl dit commando eigenlijk alleen in de woonkamer gebruikt wordt nu heb ik een flow gemaakt om alle lampen behalve de woonkamer uit te zetten als er licht aan commando gegeven is.   

  • Floodnl said:
    HansieNL said:
    Lichten worden per zone aangezet. Daarom is het belangrijk dat er de juiste zones worden aangemaakt. 
    Zo heb ik in mijn woonkamer 2 extra zones gemaakt zodat ik de lampen per stuk aan kan sturen.

    Idd ik heb hetzelfde als ik het commando licht aan gebruik gaan in alle kamers in huis het licht aan,  terwijl dit commando eigenlijk alleen in de woonkamer gebruikt wordt nu heb ik een flow gemaakt om alle lampen behalve de woonkamer uit te zetten als er licht aan commando gegeven is.   

    En dat werkt!?
    Want normaal worden ingebouwde commando's ook uitgevoerd, zelfs als je een flow hebt met hetzelfde commando.
    Dus je flow 'licht aan' die het licht in de woonkamer aanzet zal draaien, maar het ingebouwde 'licht aan' zou normaal ook alle lichten moeten aanzetten.
  • Ja maar zoals ik aangeef hij zet wel alle lampen in alle kamers aan en dan een seconde later weer uit behalve de woonkamer.  Ik kan indenken dat bij een kinderkamer dit niet werkt nee
  • WRos said:
    Qua spraak vind ik het erg lastig om dit naar eigen wens te te configureren. In de groep Woonkamer heb ik een thermostaat en een versterker die ook woonkamer genoemd zijn. Hier kunnen de spraakcommando's niet mee overweg. Dan mag de het vertrek niet dezelfde naam geven als 1 van de apparaten.
    Ik vind het lastig om hier duidelijker namen voor de te geven. Ook ben ik bang dat mijn Insight data door het aanpassen van de namen beschadigd raakt en mogelijk ook Flow moet wijzigen.
    Zelf wacht ik erop dat het volgende issue wordt opgelost:
    https://github.com/athombv/homey/issues/1048
    Dat zou ervoor zorgen dat Homey weer vrij is om zelf te configureren in plaats van dat Athom dat voor ons doet.
    Dit zorgt inderdaad voor een probleem, maar het is ook bijzonder om de thermostaat en versterker zo te noemen. Ik begrijp waar het vandaan komt en heb zelf die neiging ook.

    Ik heb echter gemerkt dat de spraakherkenning beter werkt wanneer de commando's op een natuurlijkere manier worden gesproken. Als ik tegen mijn vriendin zeg "Kun je even de woonkamer aan zetten" (of erger nog: "woonkamer aan"), kijkt ze mij waarschijnlijk ook erg vreemd aan.  <span>:smile:</span>

    Dan is het logischer om de thermostaat gewoon 'thermostaat' te noemen en de versterker gewoon 'versterker': "Kun je de versterker in de woonkamer aanzetten" klinkt een stuk natuurlijker en heeft waarschijnlijk ook precies het gewenste effect.

Sign In or Register to comment.