This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

KAKU slechte ontvangst na isolatie huis

Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met verminderde ontvangst van KAKU ontvangers na isolatie huis. Geval is, de buren hebben eergisteren spouwmuur isolatie laten aanleggen met thermo korrels. Sindsdien heb ik nagenoeg (werkt wel op enkele centimeters met originele kaku afstandbediening) geen ontvangst meer bij de ontvangers bevestigd aan de geïsoleerde muur. Haal ik de ontvanger uit het stopcontact en steek hem aan de andere kant van de kamer in heb ik geen probleem meer. De buren zelf maken ook gebruik van KAKU en hebben hetzelfde probleem. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft hetzelfde probleem (gehad)? Ik hoop dat dit van tijdelijke aard is. Ik heb er geen verklaring voor :-(

Comments

  • Thermo korrels zijn er in allerlei soorten en maten. Is het gebruikte soort niet toevallig van een metaalsubstantie voorzien? Mogelijk zijn er metaaldeeltjes in verwerkt om de korrels te verzwaren?

    De oude piepschuimkorrels waren dermate licht dat ze bij het open/dicht maken van een deur of raam al uit elk kiertje vlogen.

    Het doet mij denken aan een groot metaalscherm wat het signaal enorm dempt.

    Ik neem aan dat je niet met het signaal door die muur heen probeert te komen? Als dat het geval is, realiseer je dan dat isolatie ook als massa telt. De muur is daardoor veel "dikker" geworden.
  • Nee, ik probeer niet door de muur heen te komen. Ontvanger zit in het stopcontact op de muur. Ben net even gaan navragen en het zou om de volgende Termoparel HR++ gaan.

    Termoparels (gemaakt van EPS, geëxpandeerd polystyreen) bestaan voor 2 procent uit polystyreen en voor de overige 98 procent uit lucht.

    Ik heb gezocht op internet maar kan verder geen vergelijkbare verhalen vinden dus blijft een raadsel..
  • Kan niet anders dan een metaal soort als substraat erin. Vraag maar op bij de iso boer. Het exacte merk dan. Wat natuurlijk ook kan is dat jullie huizen al een dunne isolatie folie met metalen zijde in de spouw hadden en die korrels allemaal lekker hun kontjes er langs hebben gedraaid en hierdoor over grote delen metaal bevatten. 


    Hou je kaku maar even met een kort verlengsnoer 30cm van de muur af. Dan doe hij het vast iets beter. 

    Het is niet alleen dat het kan worden tegen gehouden. Een mooi maatwerk kan zelfs een signaal opnemen en dus z'n kracht weg slurpen. Zeker 443 als lage frequentie.
  • mwolfs said:
    Nee, ik probeer niet door de muur heen te komen. Ontvanger zit in het stopcontact op de muur. Ben net even gaan navragen en het zou om de volgende Termoparel HR++ gaan.

    Termoparels (gemaakt van EPS, geëxpandeerd polystyreen) bestaan voor 2 procent uit polystyreen en voor de overige 98 procent uit lucht.

    Ik heb gezocht op internet maar kan verder geen vergelijkbare verhalen vinden dus blijft een raadsel..
    Termoparel HR++ klinkt mij in de oren als HR++ isolatieglas Daar is een dunne metaallaag op het glas opgedampt ivm reflectie....

    Uit je verhaal meen ik op te maken dat met name de scheidingsmuur tussen de buren en jou het probleem is? Ik vraag mij af waarom die überhaupt volgegooid is. Beide huizen worden gestookt neem ik aan? Dus de spouw aan de bovenzijde  afdichten met wat sukken glas-/steenwol werkt prima. Je hebt dan een stilstaande luchkolom en zoals bekend is er geen betere isolator dan lucht.

    Beetje jammer achteraf gezien naar mijn mening. Die parels haal je er ook zo nog maar niet uit....
  • mwolfs said:
    Nee, ik probeer niet door de muur heen te komen. Ontvanger zit in het stopcontact op de muur. Ben net even gaan navragen en het zou om de volgende Termoparel HR++ gaan.

    Termoparels (gemaakt van EPS, geëxpandeerd polystyreen) bestaan voor 2 procent uit polystyreen en voor de overige 98 procent uit lucht.

    Ik heb gezocht op internet maar kan verder geen vergelijkbare verhalen vinden dus blijft een raadsel..
    Er is vermoedelijk grafiet aan toegevoegd. Zoek even op grafietparels.
  • Er zit inderdaad grafiet in deze parels. Maar kan dat deze klachten veroorzaken? En waarom kan ik op internet geen vergelijkbare verhalen vinden??  Ik ben nu aan het twijfelen of er tijdens de werkzaamheden iets anders is gebeurd dat deze klachten kan veroorzaken maar wat dan? Ik heb ook nog contact gehad met het bedrijf en zij hebben deze klachten ook nog nooit eerder gehoord. Ik heb me inmiddels een zwave powerplug aangeschaft en deze werkt gelukkig wel. Maar dan kan ik de 2 ontvangers in de wand ook gaan vervangen :-(  

  • Volgens Wiki:

    Grafiet is in tegenstelling tot diamant een elektrische geleider. Vanwege de relatieve zachtheid van het materiaal en de (zelf)smerende eigenschappen, wordt het in de elektrotechniek gebruikt in sleepcontacten, onder meer in elektromotoren (als koolborstels), in stroomafnemers en in potentiometers.

    Grafiet is dus een goede geleider. Ijzer en andere metalen zijn ook goede geleiders. Een hele muur vol met goede geleiding kan precies de gevolgen verklaren die jij nu hebt.

    Overschakelen op Zwave kan helpen vanwege de hogere frequentie, maar ook Zwave zal er mogelijk problemen door ondervinden...
  • Inderdaad te vroeg gejuicht. Ook de Zwave module reageert niet meer :-( 
  • Goed nieuws!! vraag me niet hoe het kan maar bereik is helemaal terug, Alles werkt nu alweer 1 week zoals het hoort.
  • Misschien de update 1.2.0 die zou het bereik verbeteren, misschien bet het beetje dat je nodig had om door de isolatie te komen. 
Sign In or Register to comment.