This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Problemen met Philips Hue

2»

Comments

  • Top. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.  En werken alle hue producten dan? Of alleen die producten die in de app beschreven staan?
  • Erwin75 said:
    Top. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.  En werken alle hue producten dan? Of alleen die producten die in de app beschreven staan?
    Ik weet niet precies hoe het werkt. Ik heb vandaag mijn Homey besteld. Zodra ik hm binnen heb ik er mee aan de slag. Staat je antwoord niet ergens in dit topic? Er is al veel over gezegd namelijk.
  • @Erwin75 alle lampen die je kan koppelen aan je hue bridge zijn bedienbaar vanuit Homey. Ze krijgen alleen geen mooi icoontje allemaal. Heb hier bijvoorbeeld een paar INNR lampen gekoppeld aan mijn hue bridge. En die kan ik gewoon aansturen en uitlezen vanuit Homey. Hebben alleen het standaard 'HUE' logo als icoon, maar daar kan ik prima mee leven :)
  • top, bedankt voor je antwoord 

  • @HarmLutjeboer werken je HUE motion sensoren naar behoren? Of zijn er nog enkele negatieve dingen mee?

    En is het ook mogelijk om de temperatuur hiermee te meten?
  • Ja, de HUE motion sensoren werken uitstekend.
    Ik heb er 6 in gebruik en nog geen enkel probleem tegengekomen.

    En Ja, er zit ook een temperatuur sensor in en die wordt binnen "Homey" perftect weergegeven.
    Je kunt dus ook de temperatuur van het vertrek waarin de hue sensor zich bevind gebruiken in je flows.

    (Binnen de Philips producten c.q. apps wordt trouwens met geen woord over deze ingebouwde temperatuur sensor in de motions sensoren gerept.)

  • De Hue motion sensoren werken inderdaad perfect. Ik heb er nu 4 en ze werken ook met een minimale vertraging (zodra ik de gang of kamer binnenloop gaat het Hue licht direct aan). De lichten laat ik overigens aanzetten via de Hue hub en niet via Homey. Logging en alarm verlopen wel via Homey.

    Temperatuursensor lijkt inderdaad niet door Philips gepromoot te worden. Zie screenshot voor de gedetailleerde temp logging van de sensor.


  • OpenMind_NLOpenMind_NL Member
    edited January 2017
    Sinds de Hue Motion Sensor is toegevoegd aan de Homey Hue-app, is het eindelijk ook mogelijk om een Motion Sensor en een Dimmer Switch zonder conflicten in dezelfde ruimte te gebruiken.... iets dat met alleen Hue (nog) onmogelijk is.

    Verbind Dimmer Switch en Motion Sensor op de gebruikelijke manier via de Hue-app met de gewenste ruimte/lampen.

    En dan met Homey:
    - Flow: Dimmer Switch On button --> Motion Sensor Off
    - Flow: Dimmer Switch Dim+ button --> Motion Sensor Off
    - Flow: Dimmer Switch Dim- button --> Motion Sensor Off
    - Flow: Dimmer Switch Off button --> Motion Sensor On
  • Denn1992 said:
    @HarmLutjeboer werken je HUE motion sensoren naar behoren? Of zijn er nog enkele negatieve dingen mee?

    En is het ook mogelijk om de temperatuur hiermee te meten?
    Ja, de sensors werken prima! Mijn verlichting schakel ik wel rechtstreeks vanuit de bridge en dus NIET via de homey. Dit omdat er een kleine vertraging kan zitten tussen het detecteren en het moment dat homey weet dat er iets gaande is. 

    Zoals hier boven al beschreven zijn er een aantal leuke functies bruikbaar nu. Er zit een temperatuur sensor in de motion sensors. Je kunt de temperatuur prima in een flow gebruiken om bijvoorbeeld je verwarming te schakelen (ik weet alleen niet of dit precies genoeg is) of om bijvoorbeeld een alarm in te stellen bij bepaalde temperatuur overscheidingen.

    sjoerd63 said:

    (Binnen de Philips producten c.q. apps wordt trouwens met geen woord over deze ingebouwde temperatuur sensor in de motions sensoren gerept.)

    Philips heeft inderdaad nergens bekend gemaakt (voor zover ik weet) dat er een temperatuur sensor in de Motion Sensor zit. Ik zou ook niet echt weten wat ze er mee van plan zijn. Boven de 40 graden celcius de lampen op rood zetten ofzo? Het is in ieder geval wel een mooie extra als je in het bezit van een homey bent, want je hebt direct een extra sensor te pakken. 


    Je kunt ook de licht sterkte meten in lux, en dit gebruiken in een flow. Bijvoorbeeld. Het aantal lux is boven een bepaalde waarde en daarom gaan de screens dicht.

    Sinds de Hue Motion Sensor is toegevoegd aan de Homey Hue-app, is het eindelijk ook mogelijk om een Motion Sensor en een Dimmer Switch zonder conflicten in dezelfde ruimte te gebruiken.... iets dat met alleen Hue (nog) onmogelijk is.

    Verbind Dimmer Switch en Motion Sensor op de gebruikelijke manier via de Hue-app met de gewenste ruimte/lampen.

    Klopt. Met de Philips hue App kun je de motion sensor aan of uit zetten. Een soort van "stand-by" functie. Ik heb bijvoorbeeld een motion sensor in de kelderkast hangen en zodra ik de deur open doe van de kast gaat de lamp aan. Prima functie. Totdat ik de kast bijvoorbeeld schoon wil maken, dan moet t licht gewoon aan blijven en de sensor "even uit worden gezet" Dit kan dus via de app met het wel bekende aan/uit schuifje. Nu dus ook via de homey. Ideaal om de motion sensor te "overriden" met je hue dimmer switch. 
    En dan met Homey:
    - Flow: Dimmer Switch On button --> Motion Sensor Off
    - Flow: Dimmer Switch Dim+ button --> Motion Sensor Off
    - Flow: Dimmer Switch Dim- button --> Motion Sensor Off
    - Flow: Dimmer Switch Off button --> Motion Sensor On
    Zoals @OpenMind_NL hier beschrijft. Wanneer je op de aan / Dim+ / Dim - drukt dat word de sensor buiten gebruik gesteld. Wanneer je op de off knopt drukt gaat de sensor weer verder. Kan erg makkelijk zijn.
  • OpenMind_NLOpenMind_NL Member
    edited January 2017
    HarmLutjeboer said:

    Er zit een temperatuur sensor in de motion sensors. Je kunt de temperatuur prima in een flow gebruiken om bijvoorbeeld je verwarming te schakelen (ik weet alleen niet of dit precies genoeg is) of om bijvoorbeeld een alarm in te stellen bij bepaalde temperatuur overscheidingen.

    <knip>

    Philips heeft inderdaad nergens bekend gemaakt (voor zover ik weet) dat er een temperatuur sensor in de Motion Sensor zit. Ik zou ook niet echt weten wat ze er mee van plan zijn. Boven de 40 graden celcius de lampen op rood zetten ofzo? Het is in ieder geval wel een mooie extra als je in het bezit van een homey bent, want je hebt direct een extra sensor te pakken. 

    De temperatuursensor in de Hue Motion Sensors is redelijk nauwkeurig. Ik gebruik er o.a. een in de hal en een in de badkamer, beiden aan het plafond. In beide vertrekken heb ik ook een extra indoormodule voor het Netatmo Weatherstation, beiden op borsthoogte. Via Homey Inzichten kan ik beide curves naast elkaar bekijken en ze lopen over het algemeen met +/- 0.5...1 graad verschil gelijk.

    <knip>

    Ik vermoed dat Philips de temperatuurmeting voor interne ijkingsdoeleinden doeleinden gebruikt. Wanneer de omgevingstemperatuur bekend is, dan is een hele kleine verandering ook beter te detecteren. Bijvoorbeeld: Badkamer is 30-35 graden vanwege veel te lange, veel te hete douche... de lucht hangt vol warme stoom... een bewegend mens van zo'n 37 graden valt dan waarschijnlijk beter op.

    Wanneer je op de aan / Dim+ / Dim - drukt dat word de sensor buiten gebruik gesteld. Wanneer je op de off knopt drukt gaat de sensor weer verder. Kan erg makkelijk zijn.

    Ik gebruik de combinatie met Hue Dimmer Switch in de keuken en in de badkamer. Bij gewoon in- en uitlopen worden de Hue instellingen voor dag (Gloeilamp geel) en nacht (zwak oranje) gebruikt. Maar wil iemand bijvoorbeeld wat langere tijd geconcentreerd voor het aanrecht of de spiegel aan de gang, dan kan met de Dimmer Switch o.a. voor maximale sterkte wit worden gekozen. Na een druk op de Off-knop gaat het licht dan weer uit en neemt de Motion Sensor de bediening weer over.
  • ReemsterReemster Member
    edited January 2017
    Ik gebruik nu ook sinds weken enkele Hue ms, werken echt top (beter dan de fibaro m.s.) enig nadeel is natuurlijk dat het minimaal 7 sec duurt voordat het licht aangaat. Had van Emile vernomen dat ze voorlopig geen mogelijkheid gaan maken dat je Hue producten direct op Homey kan koppelen, dus de vertraging moeten we nog voor een (lange) tijd voorlief nemen. 
  • Reemster said:
    Had van Emile vernomen dat ze voorlopig geen mogelijkheid gaan maken dat je Hue producten direct op Homey kan koppelen, dus de vertraging moeten we nog voor een (lange) tijd voorlief nemen. 
    Dat is erg jammer, ik had gehoopt dat dit wel ging gebeuren. Met name omdat ik 11 Dimmer Switches, 3 Taps en 5 Motion Sensors in huis heb van Philips Hue. Dit alles had ik al aangeschaft voordat ik van het bestaand van Homey afwist. Het zou echt super zijn als ik al deze "rechtstreeks" aan de homey kon linken via de Zigbee chip, want die zit er natuurlijk niet voor niets ingebouwd. Dan zou het "vertraging" probleem ws ook opgelost zijn.
  • MHubertMHubert Member
    edited January 2017
    HarmLutjeboer said:
    ...
    Het zou echt super zijn als ik al deze "rechtstreeks" aan de homey kon linken via de Zigbee chip, want die zit er natuurlijk niet voor niets ingebouwd.
    ...
    Ho ho ho (ja kerst is al voorbij) ;)
    Athom zegt over de Zigbee ship: 
    De ZigBee chip biedt mogelijkheden voor alle 802.15.4 protocollen, en zal in de toekomst worden geactiveerd.

    Dan:
    https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.15.4

    en:

    It is the basis for the ZigBee,[2] ISA100.11a,[3] WirelessHARTMiWi, SNAP, and Thread specifications


    Oftewel;

    Als de Zigbee chip gebruikt/geactiveerd wordt, dan geeft dat als nog 0,0 garantie dat Zigbee Lightning en zelf Philips HUE zal werken. Het kan zomaar zijn dat bijv. alleen Google/Nest Thread ondersteund gaat worden. Wat dat betreft zijn Homey's gebruikers aan de grillen van Athom overgeleverd.

    Vooralsnog kan gesteld worden;
    Homey kan jouw Hue lampen aan/uit zetten :)

  • Homey will support light link (the command class hue uses) and has already been verified that athom will create support for hue with this. 

    The only thing not working from the start is the tap (if you look at the time-line for zigbee command classes), that uses a different command class then light link (it uses greenwave)
  • Oftewel;

    Als de Zigbee chip gebruikt/geactiveerd wordt, dan geeft dat als nog 0,0 garantie dat Zigbee Lightning en zelf Philips HUE zal werken. Het kan zomaar zijn dat bijv. alleen Google/Nest Thread ondersteund gaat worden. Wat dat betreft zijn Homey's gebruikers aan de grillen van Athom overgeleverd.

    Vooralsnog kan gesteld worden;
    Homey kan jouw Hue lampen aan/uit zetten :)

    Klopt, maar ik blijf hoop houden dat het ooit kan...
  • @Erwin75 alle lampen die je kan koppelen aan je hue bridge zijn bedienbaar vanuit Homey. 
    Kleine opmerking: Ik heb een Osram Lightify Plug. Deze is prima te koppelen aan de HUE bridge (welliswaar met de iConnectHue app), maar deze is niet aan te sturen vanuit de Homey (of ik doe iets verkeerd). 

    Opmerking:
    Ook het zien van de HUE lampen ging niet goed zolang de Lightify Plug was gekoppeld aan mijn HUE bridge. Toen ik de bridge ging toevoegen aan mijn Homey zag ik ALLEEN de dimmer switches en tap's staan (de motion sensors werden toen nog niet ondersteund) Pas toen ik de Lightify Plug ging ONTKOPPELEN van de Hue bridge was het mogelijk om de andere lampen te zien in de Homey. Daarna heb ik de Lightify plug weer gekoppeld en hij werkte weer prima. Maar nog steeds kan ik deze niet bedienen vanuit de homey. Wanneer ik de homey een flow maak met daarin een "zet alle lampen uit" commando voor de HUE app, dan gaat de plug wel uit. Maar individuele bediening werkt dus niet.


  • caseda said:
    Homey will support light link (the command class hue uses) and has already been verified that athom will create support for hue with this. 

    The only thing not working from the start is the tap (if you look at the time-line for zigbee command classes), that uses a different command class then light link (it uses greenwave)

    Do you have a source/timeline? 
  • @MHubert
    https://trello.com/c/HOVDDk3k
    not really a time-line though, just a line 
  • @Erwin75 alle lampen die je kan koppelen aan je hue bridge zijn bedienbaar vanuit Homey. 
    Kleine opmerking: Ik heb een Osram Lightify Plug. Deze is prima te koppelen aan de HUE bridge (welliswaar met de iConnectHue app), maar deze is niet aan te sturen vanuit de Homey (of ik doe iets verkeerd). 

    Opmerking:
    Ook het zien van de HUE lampen ging niet goed zolang de Lightify Plug was gekoppeld aan mijn HUE bridge. Toen ik de bridge ging toevoegen aan mijn Homey zag ik ALLEEN de dimmer switches en tap's staan (de motion sensors werden toen nog niet ondersteund) Pas toen ik de Lightify Plug ging ONTKOPPELEN van de Hue bridge was het mogelijk om de andere lampen te zien in de Homey. Daarna heb ik de Lightify plug weer gekoppeld en hij werkte weer prima. Maar nog steeds kan ik deze niet bedienen vanuit de homey. Wanneer ik de homey een flow maak met daarin een "zet alle lampen uit" commando voor de HUE app, dan gaat de plug wel uit. Maar individuele bediening werkt dus niet.


    Is het niet mogelijk om die Lightify Plug als enige te koppelen aan een scenario, en dan dat scenario gebruiken als aan en uit voor die specifieke lamp? (bypass fix)
  • 1. Ja
    2. Ja
    3. Ja
    4. Later ja
    Mbt nummer 3, ja Homey zou er mee overweg moeten kunnen maar volgens mij worden ze nog (steeds) niet ondersteund in de elro of kaku app.
  • wingie said:
    1. Ja
    2. Ja
    3. Ja
    4. Later ja
    Mbt nummer 3, ja Homey zou er mee overweg moeten kunnen maar volgens mij worden ze nog (steeds) niet ondersteund in de elro of kaku app.

    Wat bedoel je precies @wingie ??

    Ik heb de Fibaro Smoke sensor gekoppeld met mijn Homey en dat werkt prima. Als 1 van de rookmelders afgaat dan gaan al mijn Philips hue lampen aan en de homey stuurt een Push-bericht naar mijn iPhone (en Apple watch) en naar de iPhone van m'n vriendin. Verder valt ook nog de gemeten temperatuur uit te lezen, en nog een aantal functies die ik zo niet uit mn hoofd weet.

  • @HarmLutjeboer Ben je al bekent met WinHue? Ik grijp hier altijd op terug als de standaard tools niet (mee)werken. Zo was ik ook in staat om een regel te maken met softwarematige Daylight sensor.
  • mauriceb said:
    @HarmLutjeboer Ben je al bekent met WinHue? Ik grijp hier altijd op terug als de standaard tools niet (mee)werken. Zo was ik ook in staat om een regel te maken met softwarematige Daylight sensor.
    Nee, nog nooit mee gewerkt of naar gekeken.
  • caseda said:
    @MHubert
    https://trello.com/c/HOVDDk3k
    not really a time-line though, just a line 
    Staat er al meer dan een jaar en Athom heeft ook aangegeven nog niet zeker te weten waar ze de Zigbee antenna precies voor in gaan zetten. 

    Lets wait and see whats going to happen (or not).
  • wingie said:
    1. Ja
    2. Ja
    3. Ja
    4. Later ja
    Mbt nummer 3, ja Homey zou er mee overweg moeten kunnen maar volgens mij worden ze nog (steeds) niet ondersteund in de elro of kaku app.
    Vraag 3 was:  Kan de Homey overweg met mijn FIBARO SMOKE SENSOR rookmelders?
    Het word voor iedereen lastig om Fibaro rookmelders te laten ondersteunen in een Kaku of Elro app.
    Maar in de Fibaro app worden zeker ondersteund en ook al langere tijd.

Sign In or Register to comment.