This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Reageert ook op "Oke Homo", Hilarisch!!

Mijn Homey reageert elke keer feilloos op de trigger "Oke Homey" maar hilarisch genoeg ook op "Oke Homo",

Ik laat door een flow elk spraak commando dat ik geef in speech herhalen met "Zei je <het commando dat ik gaf>"?
Het valt me daarbij op dat Homey hetgeen je zegt over het algemeen wel goed verstaat en omzet naar tekst want de zinnen c.q. commando's worden meestal wel goed door homey herhaald maar de interpretatie van de commando's laat nog zeer te wensen over. Hij weet dus niet goed wat hij er mee moet doen en doet daarom gewoon maar niks. De software van Homey weet dus blijkbaar nog niet goed genoeg hoe hij ui uit zinnen een commando kan halen.

Maar het is en blijft lastig om elke stem en elke zin op juiste manier te kunnen interpreteren en om te zetten in de actie die door de spreker bedoeld werd. Ik ga er vanuit dat dat in de toekomst wel beter zal gaan worden.

Maar nu ik het eenmaal weet kan ik niet meer stoppen om elke keer te roepen "Oke Homo" i.p.v. "Oke Homey" hetgeen overigens absoluut niks negatiefs t.o.v. homo's betekent, integendeel maar ik vind gewoon erg grappig. Vooral als Homey weer eens erg koppig is en halsstarrig blijft weigeren wanneer ik hem/haar probeer te laten doen wat ik zeg.

Comments

  • silly question where can i find or how do i make homey repeat what i have  said  ( Zei je <het commando dat ik gaf> )
  • Can you explain why you think this is "Hilarisch!"? I don't get it..
  • Leeuw1960 said:
    silly question where can i find or how do i make homey repeat what i have  said  ( Zei je <het commando dat ik gaf> )


  • @fedsky In my opinion it doesn't need any explanation.
    When you need an explainanation maybe you don't have the kind of humor or maybe don't understand the Dutch language anough to get it.
    Or maybe this is not the right place for a litle bit humor but  nevermind, it's not so important anyway.
  • glijieglijie Member
    edited January 2017
    @sjoerd63

    ik ben erg benieuwd naar je flows die je maakt..homey herhaald prima wat je zegt maar de uitvoering laat te wensen over?

    je zou zeggen dat de uitvoering niet mis kan gaan...

    maar ik heb soms hetzelfde...bijvoorbeeld met" ok homey , laat de hond uit"   
    hij verstaat me prima maar de hond uitlaten ho maar :/
  • sjoerd63sjoerd63 Member
    edited January 2017
    Klopt @glijie commando's worden over het algemeen redelijk goed verstaan omdat de terugkoppeling van Homey van dezelfde tekst door de stem van homey goed worden herhaald. Maar waarom de bedoelde tekst dan toch niet in het betreffende commando wordt omgezet is mij ook nog een raadsel.

    Nu moet ik wel zeggen dat ik de Homey sinds gisteren in mijn bezit heb en in mijn geval reageert hij op bepaalde commando's zekerder dan op anderen die ook gewoon hadden moeten werken. Ik ben nog aan het uitzoeken wat het beste werkt. Maar commando's als "Hoe laat gaat de volgende bus naar Leeuwarden" bijvoorbeeld voert hij (met de OV9292 app) voor 80 tot 90 % van de gevallen goed uit.

    Ik ben nog aan het uitzoeken wat beter werkt qua flow's.

    [ER WERD IETS GEZEGD] -----> [LOGICA: "tekst" BEVAT "steekwoord 1"] + [LOGICA: "tekst" BEVAT "steekwoord2"] -----> [VOER COMMANDO UIT]

    Of

    [HET VOLGENDE WERD GEZEGD : "commando als hele zin" -----> [VOER COMMANDO UIT]

    Maar na 2 uurtjes 'knutselen' kan hij al redelijk veel via stemcommando's.

    * TV aanzetten                                                                   -> "Ik wil Televisie kijken"
    * TV op radio zetten                                                          -> "Ik wil Radio luisteren"
    * TV plus bijbehorende randapparatuur uitzetten        -> "Doe de televisie uit"
    * Vertellen wanneer de volgende bus gaat                   -> "Wanneer gaat de volgende bus"
    * Verlichting woonkamer aanzetten                              -> "Doe de verlichting in de woonamer aan"
    * Verlichting woonkamer uitzetten                                 -> "Doe de verlichting in de woonkamer uit"
    * Verwarming woonkamer hoger zetten                        -> "Ik heb het koud" HOMEY ZEGT : "Op welke temperatuur moet ik de verwarming zetten?" -> IK ZEG "21 graden" HOMEY ZEGT : "Oke ik zet de temperatuur op 21 graden"
    * Vragen via wikipedia beantwoorden                            -> "Wikipedia : <vraag>". (Wikipedia app)

    Dus geheel ontevreden ben ik niet, maar ik zie het dan ook als een project dat iedere keer wat beter zal worden.

    Homey stuurt overigens bij mij zonder problemen door het hele huis de volgende apparatuur aan:

    * Philips Hue lampen
    * Nest thermostaat
    * Nest brand-co2 melders (alleen lezen)
    * KlikaanKlikuit Bewegingsmelders
    * KlikaanKlikuit Stopcontact inbouw schakelaars
    * Z-wave (Greenwavwe) stekkerdoos blok.
    * Harmony Hub alle daaraan gekoppelde apparatuur aan uit maar nog geen andere commandos's zoals volume e.d.








  • glijieglijie Member
    edited January 2017
    succes met uitzoeken en verbeteren van je flows.....het wordt alleen maar leuker en leuker 
  • Nu ik even in de ontwikkelaars omgeving heb rondgekeken en heb bekeken hoe spraakherkenning bij homey werkt begrijp ik (denk ik) waarom dit mogelijk zo moeilijk zou kunnen verlopen.

    Het is dus lang niet altijd  het feit dat de gesproken tekst niet goed wordt herkend, zoals ik al vermoede, maar waarschijnlijk de manier waarop homey hier mee om gaat.

    App bouwers die spraakherkenning in hun apps willen toepassen moeten namelijk de steekwoorden waarop hun app moet reageren een "belangrijkheidsscore" meegeven die moet liggen tussen de 0 en 1 bijvoorbeeld 0.3.
    Dit getal verteld Homey hoe zeker het is dat het gespecificeerde woord bedoeld is voor de betreffende app.

    Er wordt binnen de ingesproken tekst gezocht naar deze steekwoorden.
    Alle gevonden steekwoorden worden naar betreffende apps gezonden maar  alleen de app met de hoogste score waarbij de belangrijkheidsscore  groter of gelijk is dan 0,5 zal worden getriggerd.

    Wanneer een app bouwer al zijn woorden zou markeren met een zekerheidsscore van 1 dan zou zijn/haar app altijd voor andere apps gaan die dezelfde woorden gebruiken maar een lagere score hebben gebruikt.
    Altijd de hoogste zekerheidsscore gebruiken kan ook als nadeel hebben dat jou app vaker ten onrechte wordt gezien als juiste app om de ingesproken tekst te behandelen waardoor er onbedoelde resultaten volgen.

    Een voorbeeld is bijvoorbeeld het standaard aanwezige "Hoe laat". "hoe" en "laat" zouden door Athom een hoge score toebedeeld kunnen gekregen. Wanneer ik dan de tekst "Hoe laat gaat de bus" inspreek en de ontwikkelaars van de OV9262 app hebben aan deze woorden een wat lagere score gegeven dan zal Homy in plaats van te vertellen hoe laat de volgende bus gaat de actuele tijd als antwoord geven. (theoretisch gezien om het even aan te geven)

    Iedere app ontwikkelaar bepaalt zelf de zekerheidsscores van de gebruikte steekwoorden.

    Het zou best eens kunnen zijn dat bij gebruik van meerdere apps hierdoor geen of onjuiste resultaten terug worden gegeven door Homey.
  • sjoerd63 said:
    Mijn Homey reageert elke keer feilloos op de trigger "Oke Homey" maar hilarisch genoeg ook op "Oke Homo",

    Ik laat door een flow elk spraak commando dat ik geef in speech herhalen met "Zei je <het commando dat ik gaf>"?
    Het valt me daarbij op dat Homey hetgeen je zegt over het algemeen wel goed verstaat en omzet naar tekst want de zinnen c.q. commando's worden meestal wel goed door homey herhaald maar de interpretatie van de commando's laat nog zeer te wensen over. Hij weet dus niet goed wat hij er mee moet doen en doet daarom gewoon maar niks. De software van Homey weet dus blijkbaar nog niet goed genoeg hoe hij ui uit zinnen een commando kan halen.

    Maar het is en blijft lastig om elke stem en elke zin op juiste manier te kunnen interpreteren en om te zetten in de actie die door de spreker bedoeld werd. Ik ga er vanuit dat dat in de toekomst wel beter zal gaan worden.

    Maar nu ik het eenmaal weet kan ik niet meer stoppen om elke keer te roepen "Oke Homo" i.p.v. "Oke Homey" hetgeen overigens absoluut niks negatiefs t.o.v. homo's betekent, integendeel maar ik vind gewoon erg grappig. Vooral als Homey weer eens erg koppig is en halsstarrig blijft weigeren wanneer ik hem/haar probeer te laten doen wat ik zeg.

    MMMM when homey did not respond to my hailing (because of enviromental noise (or otherwise) I allways use he Mr. "Mackey method" (southpark) as in mmmmkay homey ... (does also work, (the original one works better though) ...
  • sjoerd63 said:

    App bouwers die spraakherkenning in hun apps willen toepassen moeten namelijk de steekwoorden waarop hun app moet reageren een "belangrijkheidsscore" meegeven die moet liggen tussen de 0 en 1 bijvoorbeeld 0.3.
    Dit getal verteld Homey hoe zeker het is dat het gespecificeerde woord bedoeld is voor de betreffende app.

    Ah nu begrijp ik ook eindelijk dat Homey bij het "general" roepen  <gordijnen dicht"> hij ook enkele rolluiken sluit
    :(  een of andere "onverlaat" heeft die generiek aan dit type controller gehangen ....
    dus ik moet nu "altijd" specificeren welke ruimte het om gaat (altijd tussen " omdat dit normaliter volautomatisch gaat op basis van enkele flows ...
  • eigenlijk begrijp ik deze score ook niet zo goed.
    Aangezien app bouwers zelf mogen bepalen welke scores ze aan "hun" steekwoorden geven kunnen ze die woorden eigenlijk voor hun app "gijzelen". En hoe bepaal je alss app bouwers hoe "belangrijk" jou steekwoorden zijn? Uit het oogpunt van de app bouwer zijn al hun steekwoorden belangrijk, hij/zij wil toch dat Homey bij gebruik van "hun" steekwoorden hun app wordt gebruikt en niet die van een ander welke toevallig dezelfde steekwoorden gebruikt.

    Maar misschien kunnen de mensen van Athom hier eens uitleg over geven.

  • KoenMartensKoenMartens Member
    edited January 2017
    sjoerd63 said:

    eigenlijk begrijp ik deze score ook niet zo goed.
    Aangezien app bouwers zelf mogen bepalen welke scores ze aan "hun" steekwoorden geven kunnen ze die woorden eigenlijk voor hun app "gijzelen". En hoe bepaal je alss app bouwers hoe "belangrijk" jou steekwoorden zijn? Uit het oogpunt van de app bouwer zijn al hun steekwoorden belangrijk, hij/zij wil toch dat Homey bij gebruik van "hun" steekwoorden hun app wordt gebruikt en niet die van een ander welke toevallig dezelfde steekwoorden gebruikt.

    Maar misschien kunnen de mensen van Athom hier eens uitleg over geven.

    Vanuit een developer's point of view:
    Het idee om de belangrijkheid aan steekwoorden vast te hangen is (volgens mij) gemaakt zodat er onderscheid gemaakt kan worden tussen iets dat zeer zeker iets met jouw app te maken zou moeten hebben (bijv. "Doe de SOMFY rolluiken dicht", waarbij SOMFY een score van 1.0 zou hebben - het maximale), en iets dat waarschijnlijk, maar niet zeker met jouw app te maken heeft (bijv. het woord "raam" - wat je een score zou horen te geven van ~0.6-0.7: dit zou inhouden dat het zeker met jouw app te maken zou kunnen hebben (doe de ramen dicht), maar wat ook door andere apparaten/apps gebruikt kan worden - zoals een raamsensor om te antwoorden of je raam open of dicht staat).

    Dit systeem kan inderdaad vrij makkelijk misbruikt worden als een developer dat graag wilt, of als hij/zij niet door heeft hoe hoog deze waarden zouden horen te zijn. Ik ben zelf ook van mening dat dit geen taak is voor een developer van een app (mijn apps hebben nooit spraakherkenning), en dat de gebruiker dit gemakkelijk genoeg zelf in kan stellen, compleet naar eigen wens.

    Ik ben ook van mening dat Athom hier (meer) controle op uit moet oefenen - volgens mij wordt dit nu niet gedaan. Daarnaast lijkt het mij ook handig om de optie te hebben om de spraakherkenning per app in/uit te schakelen, zodat apps niet meer automatisch aangehaald worden als je daar 'slechte ervaringen' mee hebt.
    Dit is echter al eens eerder ter sprake gekomen, maar is volgens mij nog weinig mee gedaan.
  • BTW. I just discovered that is doesn;t matter what you say. When you start with 'Oke, ' and then say one word, Homey reacts.
    So "Oke, loser","Oke, moeder', 'Oke, gehaktbal" all works.  :)
  • BTW. I just discovered that is doesn;t matter what you say. When you start with 'Oke, ' and then say one word, Homey reacts.
    So "Oke, loser","Oke, moeder', 'Oke, gehaktbal" all works.  :)
    Lol, just tried this... it really works!
  • Nope, doesn't work for me. My Homey responds to "OK Homey", "OK Homo", "OK Honey", but not all the other variants.
  • glijie said:
    succes met uitzoeken en verbeteren van je flows.....het wordt alleen maar leuker en leuker 
    :#
Sign In or Register to comment.