This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
Closed

kaku lichten aan als ik thuis kom

Hoi,

ik wil de lampen na zonsondergang aan laten schakelen als ik thuis kom en heb mijn mobiel bij me.
Dit werkt prima zolang ik de zonsondergang optie eruit laat... maar kan iemand een tip geven hoe dit te doen ?
dit is de huidige flow die het niet doet...

Comments

  • Om lichten en pushberichten te krijgen na zonsondergang en voor zonsopkomst heb ik uiteindelijk een licht sensor 
    aangeschaft, maar inmiddels is er ook een app sunevents. Nu heb ik daar geen ervaring mee maar vermoedelijk krijg
    je het daar wel mee voor elkaar.
  • De sunevents app kan je er prima voor gebruiken. Daar heb je meer zonnestanden in waar je uit kan kiezen. Via http://suncalc.net/ kan je precies kijken welke zonnestand voor jouw flow dan het handigste is.
  • hoe zorg ik dat homey weet dat ik thuis kom? hoe werkt dat welk signaal detecteert homey dan?
  • Je mobiel een vast ip-adres geven en deze app gebruiken: https://apps.athom.com/app/nl.terryhendrix.smartpresence

  • maar de optie "het is na zonsondergang" werkt dus niet van Homey ?!
  • Ik weet niet hoe laat Homey denkt dat het na zonsondergang is.. Dat kan je nergens terug zien. Met de Sun events app weet je wel het tijdstip en kan je het dus beter finetunen.
  • glijieglijie Member
    edited December 2016
    first install better logic 
    make a logics with zonsondergang true / false
     
    make a flow with  `als zonsondergang`   `dan logic  zet een variable zonsondergang = true `
    replace in your case the `en column het is na zonsondergang` voor de logic ' is true --> zonsondergang`

    it should work, please look at the example flows
    These are flows i use for when the first household person enters the house between zonsondergang and six o'clock

    hoop it makes some sense:/)

    I use also the sunevents app.



    1.JPG 25.4K
    1-1.JPG 26.9K
    2.JPG 27.7K
  • adjuadju Member
    edited December 2016
    Dino said:
    maar de optie "het is na zonsondergang" werkt dus niet van Homey ?!
    Mijn ervaring is dat dit inderdaad niet goed werkt, een flow maken met "iemand komt thuis" en het is tussen 
    zonsondergang en zonsopkomst dan "lichten aan" kreeg ik niet werkend. 
    Wel met twee flows een na zonsondergang tot 2359 en een na 0000 uur tot zonsopkomst zou moeten werken maar dat heb ik niet meer uitgetest, een licht sensor was een makkelijkere oplossing.

    edit: 
    De app sunevents was op het moment dat ik de licht sensor kocht, nog niet beschikbaar.
  • Dino said:
    maar de optie "het is na zonsondergang" werkt dus niet van Homey ?!
    if you use it like this way it works

  • glijieglijie Member
    edited December 2016
    Ik weet niet hoe laat Homey denkt dat het na zonsondergang is.. Dat kan je nergens terug zien. Met de Sun events app weet je wel het tijdstip en kan je het dus beter finetunen.
    just ask homey for zonsondergang or make a flow that gives you a push notification when "na zonsondergang " triggert
  • Je mobiel een vast ip-adres geven en deze app gebruiken: https://apps.athom.com/app/nl.terryhendrix.smartpresence


    hoe krijg ik een vast ip dan galaxy s7
  • Via je router je S7 mac adres een vast IP adres toe laten kennen.
  • My "de zon ondergaat" card from the build in thingie is working every day
  • Via je router je S7 mac adres een vast IP adres toe laten kennen.

    This page allows configuration of static lease in order to create the IP reservation with MAC address.

    moet ik hier zijn?

  • zon opkomst en zon ondergang werken bij mij perfect !  de tijd komt overeen met  de weer app op mijn iPhone.


  • Yep!

    kan alleen geen goede ip invullen is al ingevuld behalve laatste 2 cijfers ip van foon is heel anders
  • Laatste 2 cijfers zijn juist belangrijk.
    Bij het mac adres van je foon vul je dan 122 in bijvoorbeeld. Je foon zal dan altijd 192.168.1.122 krijgen als IP adres.
    Is zomaar een voorbeeld trouwens. De eerste 3 zijn je range (192.168.1.xx) waarin je router de IP adressen uit deelt.
    Die 122 word dan je S7.
  • RocodamelsheRocodamelshe Member
    edited December 2016
    Dus in de eerste 6 boxes (staat mac adres boven) vul je je mac adres in van je S7. Mac adres kan je vinden in de instellingen van je S7 .
    Daarna bij IP adres vul je 122 in. Ook de laatste checkbox ff aanvinken.
  • I can highly recommend using a motion sensor to detect when someone comes home. My phone sometimes disconnects from the wireless and with that give a false home coming event.

    Generally, it is a good practice to use a variable to keep track of states. It allows you to act only when the state changes. For example, when homey things I leave the house, but no motion has been detected in the hallway in the last 5 minutes, the event is ingored (state is not updated). 
    When the state changes, the following flows are triggered:
    IF variable "state" changes AND "state" = home (and some other stuff) THEN turn on the lights.
    IF variable "state" changes AND "state" = away THEN kill power to standby stuff. 

    I have not tried the new IFTTT functionality, but I expect it can also work very well to detect presence. 
  • ok gebeurd niks hier als ik me ip zet op bijv 73 in me foon veranderd niks die zegt ip eindigt op 12 dat ook geprobeerd maar dat werkt ook niet


    heb een vrij nieuwe ziggo router jij?

  • bob76 said:

    ok gebeurd niks hier als ik me ip zet op bijv 73 in me foon veranderd niks die zegt ip eindigt op 12 dat ook geprobeerd maar dat werkt ook niet.

    laatste cijfer mac is 24


    heb een vrij nieuwe ziggo router jij?



  • Ik zal vandaag een screenshot maken voor je. We zijn er bijna. Ik heb dezelfde router als jij dus daar komen we wel uit bob.
  • RocodamelsheRocodamelshe Member
    edited December 2016
    Ok. Je gaat naar de pagina die je eerder aangaf.
    In het voorbeeld zie je dat het eerste mac adres al ingevuld is en die heeft IP 40 gekregen.
    Als het apparaat inlogd op jouw wifi zal hij dus 192.168.178.40 krijgen van je router.
    Je router zorgt er op deze manier voor dat een ander apparaat niet nummer 40 kan krijgen maar deze is gereseveerd voor alleen dit apparaat.
    Jij neemt dus de eerste lege regel, in dit geval de tweede regel.
    Je kijkt in je S7 wat het mac adres is van je telefoon. Dit mac adres vul je in op de tweede regel op deze pagina.
    Jouw mac adres eindigd op 24. Die 24 komt dus recht onder "d5" in dit voorbeeld te staan.
    Dan kijk je in je S7 wat het IP adres is wat hij op dit moment heeft. Die laatste 2 getallen vul je in bij IP adres op deze pagina. In jouw geval dus 12 zoals je gisteren zei maar controleer dit wel eerst. Dan nog het vinkje zetten op de tweede regel en op apply drukken onderaan de pagina.
    Nu heb je je S7 een vast IP adres gegeven.




  • Oke dankjewel voor de moeite

  • weet niet wat er niet goed gaat heb je instructies gevolgd maar er gebeurd niks
  • Aan de vinkjes te zien is alles gelukt?
    Wat gebeurd er precies (niet)?
  • En in het voorstel van @keverjeroen word een app voorgesteld die je eerst moet installeren.
    https://apps.athom.com/app/nl.terryhendrix.smartpresence

This discussion has been closed.